Klanten overtuigen van het nut van zonnepanelen is doorgaans niet zo ingewikkeld. Waar het animo recentelijk tijdelijk inzakte, is de vraag inmiddels weer flink aangetrokken. Ook het voordeel van een warmtepomp is goed uit te leggen. Bij een thuisbatterij ligt dit genuanceerder en heb je als installateur meer uit te leggen. Wat zijn handige toepassingen om onder de aandacht te brengen?
Een thuisbatterij wordt uiteraard vooral en allereerst ingezet om de zelfopgewekte stroom van zonnepanelen die niet meteen wordt verbruikt te bewaren voor later. Immers, de momenten waarop de zon volop schijnt, vallen in de prakrijk meestal niet samen met de tijden waarop de vraag naar stroom het grootst is. Zonnestroom lokaal opslaan zodat klanten daar op een later moment zelf van kunnen profiteren, is daarom altijd een goed idee.
Salderen
Dankzij de salderingsregeling, die tot opluchting van velen uiteindelijk toch nog niet wordt afgeschaft, kan de overtollige stroom natuurlijk ook aan het stroomnet worden geleverd. Waarna op een later tijdstip eenzelfde hoeveelheid aan stroom kosteloos mag worden ‘teruggehaald’ (salderen). Dat maakt dat een huisbatterij helaas minder makkelijk is terug te verdienen, dat is gewoon een feit. Gelukkig zijn er aanvullende voordelen die een klant kunnen overtuigen tot aanschaf over te gaan.
Lagere vergoedingen
Ook al blijft de salderingsregeling van kracht, stroom aan het net leveren is inmiddels minder aantrekkelijk dan vroeger. Want bij steeds meer energiebedrijven worden terugleverkosten gerekend en ook de terugleververgoedingen staan onder druk. Al met al wordt het voor klanten zo toch weer wat aantrekkelijker om de eigen stroom zelf te houden en zonder extra leverancierskosten op te souperen. Overigens kan het zomaar zijn dat de salderingsregeling op termijn toch weer ter discussie komt te staan, daar hebben jouw klanten dan geen last van.
Vraag en aanbod
Omdat de stroomtarieven steeds vaker afhankelijk zijn van vraag en aanbod, kan een thuisaccu perfect als tijdelijke buffer worden ingezet. Overdag als de zon schijnt en zowel de terugleververgoeding als de stroomprijs laag zijn, kan een klant de eigen stroom lokaal opslaan. Om het vervolgens pas ’s avonds of in het weekend, als de stroomvraag juist groot is en de vergoedingen een stuk aantrekkelijker zijn, aan het net te leveren.
Dat gaat wel alleen op voor stroom die de klant niet zelf nodig heeft, aangezien behalve de terugleververgoeding ook de stroomprijs in deze perioden hoger is, wil je liefst geen stroom bijkopen. Klanten leveren zo meteen een mooie bijdrage aan het ontlasten van het stroomnet tijdens piekmomenten. Automatisch laten verlopen via slimme software is in de praktijk het handigst. Dit voordeel gaat uiteraard alleen op bij dynamische of eventueel variabele tarieven.
Dynamisch contract
Ook als een klant (nog) geen zonnepanelen heeft, kan de thuisaccu een mooie rol spelen zodra er een dynamisch (of eventueel variabel) energiecontract is of wordt afgesloten. Want door bij laag tarief de thuisbatterij zo veel mogelijk op te laden vanaf het net, kan deze goedkopere stroom perfect gebruikt worden in perioden met een hoog stroomtarief. Ook weer geholpen door slimme software kan de klant zo een leuke besparing realiseren. Verder komen energieleveranciers steeds vaker met aanvullende beloningen om klanten te prikkelen extra veel stroom af te nemen op momenten dat er een groot stroomoverschot is. Iets om goed in de gaten te houden.
Zonder haperingen
Het overbruggen van stroomstoringen is nog een leuk extraatje. Toegegeven, ons stroomnet is niet echt wispelturig, maar stroomstoringen zijn nooit volledig uit te sluiten en komen helaas altijd precies op een moment dat het totaal niet uitkomt. Dan is het een hele geruststelling dat jouw klant dankzij de thuisbatterij een stroomonderbreking kan overbruggen. Wat overigens wel steeds vaker gebeurt, is dat omvormers uitvallen als gevolg van een tijdelijke overbelasting van het net, waarmee het stroomnet dus wel degelijk wat instabieler is geworden.
Zelfvoorzienend
Tot slot nog iets dat lastig meetbaar en in cijfers is om te zetten, maar wel degelijk zwaar kan meewegen bij klanten. Dat is de grote mate van zelfvoorzienendheid en het idee dat je er alles aan doet om (alleen maar) duurzame energie te gebruiken. Dit is vooral een gevoelskwestie of zelfs principekwestie, maar juist daarom kan dit voor best veel klanten een belangrijke drijfveer zijn om tot aanschaf van een thuisbatterij over te gaan.